6.01.2009

Penanti : BN sudah benar-benar dalam ketakutan ?. atau hampir karam

. 6.01.2009


Keputusan yang memihak kepada calon PKR dengan majoriti 5558 undi walaupun tidak menggemparkan banyak pihak namun bagi saya sangat menakutkan BN dan UMNO. Bayangkan keputusan ini mencatat sejarah apabila jumlah pengundi paling sedikit yang keluar di Semananjung dengan hanya 46 % yang keluar mengundi.

Pertamanya saya merasakan BN telah membuat keputusan yang silap walaupun mereka melalui masa yang panjang dengan beberapa mesyuarat yang penting namun tetap dengan keputusan "bodoh" tidak meletakkan calon di Penanti.

Seingat saya yang paling bersemangat dan terus menasihat BN supaya bertanding ialah Dr. Mahadhir namun di dikecewakan bila nasihatnya tidak didengari.


Keputusan tidak meletakkan calon di Penanti bagi saya membuktikan kepada rakyat termasuk penyokong BN sendiri bahawa hakikat sebenar yang sedang mendepani BN ialah takut kepada apa yang dikatakan kekalahan.

Selain itu keputusan tidak bertanding dengan alasannya sendiri menampakkan BN sengaja tidak mahu mendapat padah setelah dikalah 4-1 dalam PRK sebelum dari itu. Saya yakin bila BN meletakan calonnya dia pasti akan kalah, sebab itu dia tidak meletakkan calonnya.

Keduanya disebalik tidak betanding perkara yang sangat ditakuti oleh jentera BN termasuk sayap kanan nya PDRM iaitu merebaknya "virus Altantuya" di Penanti. bahayanya virus ini membawa kepada beberapa pimpinan Pakatan Rakyat disuruh ke balai untuk disoal siasat kerana menyebut hal altantuya dalam ceramahnya.

Kalau inilah ramalan yang saya anggap ada buktinya ketakutan inilah yang menyebabkan BN terdorong untuk tidak meletakkan calonya di Penanti.

Mungkin kita terfikir kalau PDRM masih boleh digunakan untuk mengugut penceramah dek kerana menyebut isu hangat itu, tidakkah BN berfikir dikotak yang lain pada PR ke 13akan datang pihak Polis yang sudah sedar dia akan berada dibawah kerajaan baru sesudah PR ke 13 tidak mengindahkan para penceramah mendedahkan perkara itu.

Mungkin pada masa sekarang mereka dipaksa dan terpaksa, pada masa yang saya jangkakan itu pasti BN semakin terdesak untuk mencegah virus itu terus merebak dalam masyarakat.

Saya juga kalau berada diposisi BN, dapat bayagkan betapa slogan-slogan yang dikemukana oleh pemimpin nombor wahid seolah tidak diendahkan dan tidak diterima oleh rakyat. Sekurang-kurangnya ada tiga slogan yang telah dikemukakan oleh najib iaitu. 1 Malaysia, Rakyat didahulukan prestasi diutamakan dan Perdana menteri Rakyat.

Kalaulah benar BN sudah sangat ketakutan, keputusan di Manek Urai nampaknya akan menyebelahi PAS yang bertanding. Orang BN sendiri akan menghukum BN yang telah merosakkan reputasinya dimata rakyat. Termasuklah tindakan BN di Perak antara rencah yang cukup baik untuk menyebabkan ianya di uji di Kelantan bahawa ianya turut dibenci sampai ke Kelantan juga.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM


Jika gentar pada risiko..usah bicara erti perjuangan....

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

© Copyright 2007-2008. Nekadislam.Blogspot.Com. All rightsreserved | Nekadislam.Blogspot.Com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com