7.27.2008

Tuan Guru Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang : isu muzakarah antara Umno dan PAS.

. 7.27.2008



Tuan Guru Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sewaktu merasmikan konvensyen PAS Perak di Ipoh turut menyentuh isu muzakarah antara Umno dan PAS.

Mengulas tentang tawaran-tawaran jawatan eksklusif sebagai Menteri Besar dan kedudukan exco sebagaimana yang didedahkan oleh PM Abdullah Badawi,Presiden PAS dengan tegasnya menyatakan:

“PAS tidak akan menukarkan ugama dengan harga yang murah! Kami mengemukakan kepada Umno cadangan-cadangan daripada PAS mengenai diskriminasi dan tekanan-tekanan terhadap kerajaan negeri yang berlaku sejak era Hussein Onn lagi,”

“Mereka melambat-lambatkan bayaran geran supaya kerajaan negeri mengalami masalah dan pelbagai cara lagi untuk menganggu pentadbiran kerajaan negeri,” ulas beliau lagi.

Tuan Guru telah memetik potongan ayat dari Surah Al-Anfal :


وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ (٦١) وَإِن يُرِيدُوٓاْ

(أَن يَخۡدَعُوكَ فَإِنَّ حَسۡبَكَ ٱللَّهُ‌ۚ هُوَ ٱلَّذِىٓ أَيَّدَكَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِينَ (٦٢

Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (61) Dan jika mereka bertujuan hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan perlindungan) kepadamu. Dialah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman.(62)

“Mereka telah mengajak dan menjemput kita dan kita telah menyambut baik undangan mereka itu. Dan kalau mereka bertujuan mahu menipu kita , Allah tetap akan lindungi kita, itulah jaminan Allah kepada orang-orang yang beriman,” jelas Tuan Guru.

“Untuk mengubah minda mereka dengan perbahasan di Parlimen adalah tidak mampu kerana pelbagai halangan daripada Yang Dipertua Dewan melalui halangan usul-usul dan undang-undang yang menghalang perbincangan yang terbuka antara PAS dan Umno,” jelas Tuan Guru lagi.

“Budaya Umno yang selama ini menganggap negeri ini kepunyaan mereka sahaja dan menganggap mereka sahaja yang mampu untuk memerintah adalah merupakan kepercayaan khurafat yang wajib kita tentang dan buktikan anggapan demikian itu adalah salah,” kata Tuan Guru.


Jika gentar pada risiko..usah bicara erti perjuangan....

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

© Copyright 2007-2008. Nekadislam.Blogspot.Com. All rightsreserved | Nekadislam.Blogspot.Com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com