8.30.2008

Seruan disahut..langkah digerakkan. Tahniah !!

. 8.30.2008


Wan Nordin & Irwan Mohammad Zain
HarakahDaily Fri | Aug 29, 08 | 4:31:35 pm MYT

KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Hrkh) - Tindakan polis menghalang sekumpulan mahasiswa berhimpun di hadapan Masjid Negara selepas solat Jumaat bagi membantah penganjuran konsert penyanyi simbol seks, Avril Lavinge hari ini amat dikesali.


Demikian kata Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad ketika ditemui di pekarangan Masjid Negara selepas himpunan aman anjuran Gagasan Mahasiswa Islam Semenanjung (Gamis) sebentar tadi.

Ujar Kamaruzzaman, pihaknya kesal dengan kekasaran yang dilakukan polis menghalang himpunan membantah maksiat.

"Walaupun imam semasa khutbahnya mengingatkan bahawa pentingnya menghalang program maksiat yang merosakkan akidah ummah, namun pihak berkuasa bertindak sebaliknya menghalang kami untuk membantah konsert seorang artis simbol seks dan membawa pengaruh budaya yang sesat," katanya.

Beliau juga melahirkan rasa kesal dengan sikap kerajaan yang membenarkan konsert tersebut yang nyata bercanggah dengan norma masyarakat Malaysia selain lari dari penghayatan kemerdekaan sebenar.

"Amat malang sekali jika pejuang-pejuang kemerdekaan jika mereka masih hidup mengetahui adanya penganjuran konsert yang membawa kemusnahan kepada rakyat ini," katanya.

Himpunan aman tersebut dianjur bagi membantah penganjuran konsert penyanyi seksi dari Canada, Avril Lavinge yang dijadualkan malam 29 Ogos 2008 di Stadium Merdeka.

Kira-kira 100 mahasiswa memulakan himpunan dengan bertakbir sebaik sahaja selesai solat Jumaat.

Demonstrasi anjuran Gamis itu merupakan satu bentuk bantahan mahasiswa yang prihatin terhadap konsert yang melalaikan dan boleh menyumbang ke arah maksiat.

Namun, himpunan yang baru sahaja bermula kira-kira 10 minit, dicemari dengan tindakan kasar seorang anggota polis yang menerjah ke arah Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohammad yang sedang berucap.

Dalam demonstrasi yang bermula tepat pukul dua petang tadi, wakil Gamis, Karisma, Teras dan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan telah berucap selama lima minit setiap seorang bagi menyatakan bantahan mereka.

Namun ketika Kamaruzaman sedang menyampaikan ucapannya, pihak polis telah menghalang demonstrasi tersebut dan mengugut untuk mengambil tindakan.

Biarpun pihak Gamis meminta masa lima minit untuk menamatkan ucapan Kamaruzaman tetapi anggota polis yang mula bersikap kasar itu tidak menghiraukan permintaan tersebut dan cuba merampas pembesar suara yang digunakan.

Anggota polis yang bernama Redzaime menerjah terus kepada Kamaruzzaman dan mendesak Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan itu menghentikan segera ucapannya.

Kamaruzzaman cuba berbincang dengan anggota polis terbabit dengan meminta masa lima minit bagi menyudahkan ucapan seterusnya bersurai.

Malangnya, tindakan kasar anggota polis terbabit dengan bantuan beberapa anggota berpakaian preman menyulitkan keadaan, malah mengundang rasa marah di kalangan peserta himpunan.

Seorang peserta berbadan gempal melaungkan takbir dengan disusuli kecaman terhadap tindakan kasar polis.

Pergelutan berlaku hampir lima minit, namun tiada tangkapan berlaku sementara selepas reda, polis terus menanti di hadapan peserta himpunan sebelum bersurai kira-kira 10 minit selepas itu. - mks. _

Lagi kisah perjuangan menentang maksiat di [sini]


Jika gentar pada risiko..usah bicara erti perjuangan....

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

© Copyright 2007-2008. Nekadislam.Blogspot.Com. All rightsreserved | Nekadislam.Blogspot.Com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com