4.21.2009

Percaturan CheDet hadapi benteng Penanti

. 4.21.2009


Setelah bertapa lebih 5 tahun dengan sesekali turun ke bumi membuat onar hingga menjatuhkan anakdidik kepercayaan beliau, Pak Lah; kini, Tun kembali dengan batu kripstal yang lebih berkuasa kemungkinan hasil pemberian ayah Pin dilangit ke-9.


Kejayaan menumbangkan legasi Pak Lah hingga anak menantunya KJ juga terpinggir membuatkan Tun lebih bersemangat apatah lagi anaknya dilantik memegang jawatan yang agak penting dalam kerajaan. Suara Tun dan Mukhriz semakin lantang kedengaran dicorong-corong radio dan telebision serta media internet. Najib seolah-olah terkesamping, terpelanting dek muntahnya aura serta sengat berbisa Tun hinggakan Najib terpinga, tenggelam dalam arus gelombang fatamorgana kedua anak beranak ini.



Penanti suatu lokasi yang nyaman, cukup indah dengan hamparan padi serta riuh pikuk haiwan ternakan membawa suasana kampung tradisi bumi Malaysia kini cuba dijadikan percaturan survival politik mereka. Setelah tersungkur UBN gara-gara kemunculan Tun dipersada politik Bukit Gantang dan Bukit Selambau baru-baru ini, Tun cuba untuk memulihkan kembali pengaruhnya. Suara Tun untuk memaksa UBN agar bertanding di Penanti dengan menawarkan dirinya menunjukkan ikon dendam kesumat beliau terhadap DSAI.

Aura DSAI yang telah disuntik dengan pengalaman penuh berduri, dari hirarki tertinggi kerajaan hingga tersungkur di perut bumi ke-7, cukup mengerunkan musuh-musuhnya. Karisma DSAI banyak memberi dorongan dan semangat marhaen yang dahagakan keadilan sejagat, yang menentang kronisma, yang mempertahankan kaum ditindas, bangkit bangun bersama-sama marhaen, berhujan berpanas, ini yang mengecutperutkan Tun serta gerombolannya.

Permatang Pauh ibarat kubu pertahanan tentera PR yang berlapis-lapis. Dari anak-anak kecil, anak-anak remaja, dewasa, pertengahan dan lanjut umur banyak menyimpan memori sukaduka pahit maung kehidupan pejuang ini. Masakan rakyat Permatang Pauh merangkumi pelepahnya Penanti bisa melupakan asakan kejam rejim Tun dahulu. Masakan rakyat Penanti tidak menghargai kewujudan mantan TPM Malaysia yang cukup menempah nama dipersada dunia.

Bangga, sudah tentu, cuba tanya dimanakah pemimpin yang telah dipenjarakan sebegitu rupa, mana pemimpin Malaysia yang diperlakukan, dihina, ditelanjangkan, dilebam mata, dipenjara melainkan kisah-kisah pemimpin di zaman sahabat Rasullulah! Masakan rakyat Penanti tidak berbangga dengan ini semua.

Terjahan kedua beranak ini jika dilihat sebenarnya untuk mengambil semula hirarki tertinggi yang telah diserahkan dahulu. Tun masih bertenaga, Najib hanya Pak Turut yang mengikut telunjuk Tun kerna Tun berjaya menaikkan Najib. Hutang budi dibawa mati, walau apa pun terjadi Najib tidak dapat membentuk peribadi sendiri melainkan dengan ikatan bayang-bayang Tun.

Najib sendiri terpanggu atas kelibat MB Pahang yang sedikit sebanyak memalitkan najis kemukanya. Najib anak kelahiran Pahang, anak jati Pahang. Dimana hendak diletakkan mukanya sedangkan negeri sendiri tidak ditadbirurus dengan baik. Boleh diharapkah orang kanan Najib di Pahang itu. Adakah percaturan Najib nanti, adakah JJ akan naik atau Tan Aminuddin yang melompat ke atas. Tan Aminuddin anak kesayangan Sultan Pahang. Pernah Adnan cuba menyingkirkan Tan namun dihalang oleh tangan-tangan yang tidak boleh diusik. Adnan kini ibarat selipar buruk yang hampir singgah ke tong sampah.

Berbalik pula kepada Tun. Lihatlah sikap Tun yang meminta agar Jambatan Bengkok dihidupkan semula, nanti akan dipaksa Najib agar mengkaji semula pejanjian air dengan Singapura, perjanjian bengap oleh pemimpin UBN sendiri, lihat juga nanti Tun meminta agar selain dari menjadi penasihat Proton, Tun juga akan menjadi Penasihat Kewangan negara, lihatlah nanti.....legasi Tun akan kembali bertapak !


Jika gentar pada risiko..usah bicara erti perjuangan....

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

© Copyright 2007-2008. Nekadislam.Blogspot.Com. All rightsreserved | Nekadislam.Blogspot.Com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com