11.07.2008

Caruman KWSP dikurangkan; baik vs buruk

. 11.07.2008


Mengapa menggalakan rakyat berbelanja dengan memberi pilihan keluarkan duit KWSP ini ? sedangkan kadar dividen tahunan simpanan KWSP adalah tertinggi berbanding kadar simpanan bank biasa.



Biarlah duit tu dalam KWSP, lagipun selamat dan terjamin walaupun duit tabungan tu dirampas oleh mu Najib dan diberi kepada sapa yang memerlukan tanpa restu pemegang saham (rakyat yang mencarum la..sapa lagi.)

Rakyat dah menderita dan lali sejak Pak Lah buat keputusan naik minyak mendadak tu, rakyat dah terbiasa dengan kos hidup yang tinggi ini walaupun sumpah seranah puas dihamburkan kepada puak-puakmu ini..nampaknya doa rakyat termakbul, doa rakyat yang teraniaya mudah dimakbulkan Allah.

Satu-persatu kedongkolan dan kekurangan kebijakkan Najib dan konco-konconya makin terserlah...sendiri renungkan diri tu

Pekerja dibenar kurang caruman KWSP
Malaysiakini | Nov 4, 08 5:22pm
"Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan membenarkan pekerja untuk mengurangkan potongan caruman pekerja Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) secara sukarela sebanyak 3 peratus selama dua tahun, mulai 1 Januari 2009, sebagai langkah untuk menambah pendapatan boleh guna pekerja."

Webmaster; Takkan ini satu lagi gula-gula dari Najib setelah rasa bersalah mengsonglap duit KWSP kepada Valuecap tanpa persetujuan pemegang saham KWSP iaitu rakyat sendiri..

Hang dah lupa ke kenyataan KWSP dulu yang bila rakyat pencen cuma ada RM800.00 sebulan untuk 10 tahun, itupun jika kos tak meningkat...ianya dinilai dalam masa kini setelah didiskaunkan kos-kos tersebut..lepas tu nak buat apa..

Inilah masalahnya kalau bagi gula-gula tanpa alatnya. Ibarat bagi ikan kepada nelayan tanpa bot dan kail..habis gitu nanti melopong. Artikel ini untuk renungan semua. Klik [sini]

Nah, sekarang sudah kedengaran suara bantahan dari NGO sendiri yang kurang setuju atas tindakan kurang bijak dari bakal Pi Em ni. Antaranya kat sini 1. MAS Union. sumber [Malaysiakini] 2. Cuepacs. sumber [Cuepacs]

Perbandingan kadar dividen KWSP dengan kadar simpanan oleh institusi kewangan boleh klik kat bawah ni.

Konvensional deposit dividen dari institusi kewangan kat [sini]
Islamic deposit dividen dari institusi kewangan kat [sini]


Webmaster; Biarlah rakyat buat pilihan, jangan dipaksa untuk terburu-buru buat keputusan..rakyat dah lali dengan kos sara hidup yang tinggi sebelum ini jadi jangan cuba bagi pilihan yang kurang bijak ini.



Jika gentar pada risiko..usah bicara erti perjuangan....

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

© Copyright 2007-2008. Nekadislam.Blogspot.Com. All rightsreserved | Nekadislam.Blogspot.Com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com