8.05.2008

Pak Lah berdendam dengan rakyat marhaen Pulau Pinang

. 8.05.2008


Permatang Pauh 3 HB- Lawatan Ketua Menteri Pulau Pinang Tuan YB Lim Guan Eng ke Empangan Mengkuang bersama Pengurus besar PBA Pulau Pinang , Sdr Jasmin Maidin Syah dan juga ADUN Permatang Pasir YB Hamdan Abdul Rahman, PAS Permatang Pasir serta Exco kerajaan negeri merangkap Exco Pengguna Pulau Pinang YB Abul Malik ,Ahli Parlimen bukit Mertajam YB Chong Eng,ADUN Padang Lallang YB Chong Eng adalah bertujuan meninjau projek yang sepatutnya mendapat kelulusan dan diteruskan oleh kerajaan pusat, kini telah ditangguhkan pembinaannya.

Ini adalah kerana dengan pendedahan betapa rancangan pembesaran empangan Mengkuang ini yang menjadi nadi sumber utama bekalan air utama kepada membekalkan air di Pulau Pinang dan Seberang Perai telah ditangguhkan pembinaannya.Empangan Mengkuang yang terletak di bawah parlimen Permatang Pauh adalah antara empangan yang terbesar di Pulau Pinang yang siap dibina pada tahun 1985 adalah empangan yang paling besar di Pulau Pinang dengan kapasiti 23.6 billion liter air ini seharusnya dibesarkan mengikut rancangan Malaysia ke 8 dan kini rancangan Malaysia ke 9 seharusnyalah memulakan pembinaannya pada tahun 2009 dan dijangka siap pada tahun 2012 agar masalah perbekalan airnya mencukupi sehingga tahun 2024.


Pembesaran Empangan ini yang telah dirancang dalam Rancangan Malaysia ke 8 dan ke 9 seharusnya telah memulakan proses pembesarannya kerana semua tanah milik penduduk yang berdekatan telah disukat dan dikenalpasti, tetapi sehingga pengumuman yang dibuat kerajaan Pusat untuk menangguhkan pembinaannya sehingga tarikh yang tidak pasti menggusarkan kerajaan negeri.

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh PBA Pulau Pinang pembesaran ini adalah perlu kerana mengikut kajian Lembaga Penduduk Pulau Pinang , pertambahan penduduk akan bertambah dalm masa 10 tahun akan datang iaitu dari 1.52 juta penduduk pada tahun 2007 kepada 2.06 juta penduduk pada tahun 2020 berdasarkan kepada peningkatan purata tahunan jumlah kelahiran dan pertambahan penduduk dengan kadar 2.36% setahun.

“ Kerajaan negeri memandang serius penangguhan projek pembesaran Empangan Mengkuang ini yang mana ianya merupakan salah satu projek yang diluluskan oleh Dewan undangan negeri Pulau Pinang dan mengharapkan kerajaan Persekutuan meneruskan projek ini. Ini adalah kerana ,semua penduduk Pulau Pinang adalah pembayar cukai, dan empangan Mengkuang ini terletak di kawasan parlimen Permatang Pauh,maka kerana itu saya rasakan kerajaan Pusat tidak bertanggungjawab kerana menangguhkannya” jelas YB Lim Guan Eng lagi.

Projek ini harus dilaksanakan tahun ini atau awal tahun depan untuk menampung keperluan penduduk .Ianya harus di mulakan pada tahun hadapan atau siap pada tahun 2012, jika tidak bekalan air Pulau Pinang akan terjejas dan tidak mencukupi sehingga 2024 nanti.Malah akan meningkat lagi jumlah pebelanjaan pembinaannya dimana pada asalnya jumlahnya ialah sebanyak 950 juta, namun dengan kenaikan harga minyak dan kenaikan harga barang pembinaan(simen dan besi) kosnya semakin meningkat iaitu sebanyak RM 1.1 billion.

Projek ini sebenarnya adalah pinjaman penuh daripada kerajaan Pusat dibawah rancangan Malaysia ke 9 dimana tanah-tanah yang telah dikenal pasti iaitu sebanyak 190 plot yang bernilai RM172 juta ringgit.Sehingga kini sejumlah 32 lots dengan jumlah 105 ekar telah dikenalpasti dengan nilai harga tanahnya berjumlah RM35 juta .Sementara itu dengan menambahkan 158 lot lagi, iaitu menjadikan jumlah 488.5 ekar adalah jumlah yang sepatutnya bagi pembinaan empangan baru dimana sejumlah RM137 juta adalah dari bantuan pinjaman dari kerajaan pusat.

Menurut YB Lim lagi, “saya tegaskan bahawa ini adalah projek rakyat ,kerajaan menegaskan ianya mengutamakan projek bekalan makanan , namun air adalah penting dalam kehidupan kita.Mungkin kita boleh berpuasa , namun kita memerlukan air dari makanan jika keadaan darurat, dan ini adalah keperluan asas dan kita merayu kerajaan pusat agar meneruskan, dan jika tidak akan disiapkan kita akan menghadapi bekalan air yang tidak mencukupi dan empangan yang besar adalah untuk menyimpan air,”
Menurut pengurus besar PBA En Jasni Amin Shah, “Pembesaran ini memberi impak yang besar kerana sewaktu berlakunya banjir diselatan Kedah empangan Mengkuang ini akan mengepam air yang berlebihan dan akan simpan didalam empangan Mengkuang ini.Ini memberi keuntungan kerana air yang berlebihan di alirkan ke laut. Sistem pam ini dilakukan pada musim hujan dan kita akan meminimakan banjir di SPU dan selatan Kedah. Pulau Pinang mengalami musim kemarau dari bulan Januari ke bulan Mei, jadi jika ini berlaku simpanan air akan mencukupi untuk keperluan penduduk”, demikian jelas En Jasni lagi.

Menurut YB Lim lagi, adakah kerana penangguhan projek ini adalah kerana ianya mungkin didalam kawasan Wan Azizah, yang kini di tandingi oleh Dato Seri Anwar dan mungkin dalam dua tahun lagi apabila Pak lah melepaskan jawatan dan pulang ke Pulau Pinang, apakah beliau akan sanggup menghadapi masaalah bekalan air” demikian jelas Ketua menteri lagi.


Jika gentar pada risiko..usah bicara erti perjuangan....

1 comments:

Earth blog said...

Hi there

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 

© Copyright 2007-2008. Nekadislam.Blogspot.Com. All rightsreserved | Nekadislam.Blogspot.Com is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com